Acasă Local Colegiul ”Codreanu” are propriul simbol, redat pe o plachetă concepută de regretatul...

Colegiul ”Codreanu” are propriul simbol, redat pe o plachetă concepută de regretatul profesor Augustin Tomescu și de fostul elev, azi tot profesor, Vlad Giurcanu

0

O idee născută în urmă cu ani de zile în urmă s-a transformat astăzi într-un remarcabil element de identitate culturală pentru Colegiul ”Gheorghe Roșca Codreanu” Bârlad.

Reuniunea după 35 de ani a elevilor care au absolvit Colegiul ”Codreanu” în 1987, dar și a profesorilor (atâția câți mai sunt), va rămâne marcată în timp nu doar de emoția revederii, ci și de o medalie – o plachetă, mai bine spus – concepută special, ca pe un dar al generației ”optzeciste” pentru liceul care i-a trasat direcția în viață.

Autorul este chiar unul dintre elevii acelor vremuri (astăzi profesor), Vlad Giurcanu, președintele Asociatiei cultural educationale ”Viitor trecutului nostru” și vicepresedinte al Societatii numismatice romane – sectia Barlad.

Discuțiile despre o stemă a liceului au început în urmă cu ani de zile, împreună cu directorul de atunci al instituției, regretatul profersor Augustin Tomescu.

Redăm în cele ce urmeză, descrierea simbolurilor redate de medalia aniversară, făcută de profesorul Vlad Giurcanu:

Puterea exemplului uterea exemplului rămâne, dacă nu singura, cu siguranță cea mai eficientă formă de educație. De la inaltimea trăirilor unui moment mult așteptat și atent pregatit firesc își fac loc felurite forme de exercițiu ale exemplului prin dobandita cale a
experientei.
Le-am dat urmare unor imperative nevoi care cu exigenta cer sa avem constiinta si respect pentru ceea ce am dobandit ca apoi sa putem
oferi sortii in devenirea noastra personala, familiala si comunitara.
Urmarea acestor trairi este inabusirea dorintei de contemplare si detonarea dorintei de implicare, de continuare a atitudinii inca neinvinse
de explorator al cunoasterii urmand calea intelepciunilor pentru a descoperi sensurile.
Sunt parte a unei generatii consemnata a exploziei de noi nascuti intr-o revarsare de sperante ideatice sosite din marile evolutii ale tehnicii
si tehnologiei care au transfigurat felul in care colectam, prelucram si comunicam perceptele valorilor.
Pentru scoala, a celor ce sunt, a celor ce vor veni, absolventi sau profesori marturisire a experientelor mele le-am gravat in metal sub
forma unei plachete aniversare cu gravura in excizie fata-verso careia ii decriptez voua continutul.

Aversul contine in antet titulatura institutiei,localitatea si anul infiintarii. Central elementele titlu si descriere a momentului comemorat. Este cea de a 3-a batere omagiala de medalii, plachete, efigii si insemne monetare care o fac in calitate de presedinte al asociatiei ”Viitor
trecutului nostru” , vicepresedinte al Societatii numismatice romane – sectia Barlad. Fundalul este culoarea bleu, cu siguranta seninul si inaltul cerului, culoarea avantului varstelor tinere, zorile catre care se indreapta. Este regasita culoarea in diferite nuante si intensitati si in
actuala uniforma scolara camasa si cravata. Completeaza cadrul intr-o aura idilica silueta cladirii liceului asa cum o vedem in lumea gandurilor, din pacate departata de starea reala actuala a cladirii si a imprejurimilor.
Reversul este ceea ce aduce noutate absoluta. Este exemplul unui progres, o reprezentare concreta a dorintei de a
construi si promova cultura institutionala a liceului.
Fondul este rosu aprins evident culoare sangelui insemnand genealogie, mostenire, traditie dar evident si sacrificiu.
Sunt mai multe zone de text pe suprafata reversului. Toate insemnand formulari ale unui aceluiasi crez pentru perceptia oricui in
functie de varsta, cultura, educatie, dorinta de analiza, intelegere si disponibilitate sufleteasca.
Orice reformulare a unei idei inseamna traducere si interpretare. In chimia reactiilor lingvistice si semantice alaturat unui efort de
traducere exista intotdeuna o componenta interpretativa care rezoneaza pontențator diferentiat.
In zona notelor finale este inscris actualul motto oficial ce apare si pe site-ul colegiulcodreanu.ro in aria testimoniala ”excelenta prin
asumarea traditiilor si a valorilor prezentului”.

In zona opusa notelor finale, cea a antetelor in clasica traditie academica o formulare in limba latina a aceluiasi crez ”Respice Aspice
Prospice” Sunt 3 verbe latine a caror alaturare creeza contextul. Respice inseamna a privi in urmă, a considera, a respecta. Forma de conjugare a imperativului Respice este Respectum ceea a derivat in semnificatia ”respect trecutului, celui intelept si varstnic” in limba romana. Aspice insemana a observa, a privi prezentul, a absorbi, a infatisa. Forma de conjugare a imperativului Aspice este Adspectum ceea ce a derivat in semnificatia ”la spectacolul prezentului”, a ceea ce aduc toate simturile.
Prospice inseamna a privi inainte a cerceta viitorul. Forma de conjugare a imperativului Prospice este prospectum ceea ce a derivat in limba romana cu semnificatia ”a prospecta (a pregati) viitorul” . Alaturarea celor 3 verbe la imperativ este o locutiune cunoscuta si practicata in lumea educational cultural acandemica. Respice Aspice Prospice inseamna asadar investigarea valorilor trecutului pentru a trai valorile prezentului astfel incat sa putem previziona, intrezari ceea ce ne ofera
viitorul.
Pentru nascutii mileniali si toti cei expusi atat de intens la cultura europeana exista si o reformulare a tuturor acestora in limba engleza.
Aceasta punere in scena mediatica la o dimensiune internationala nu ar trebui privita cu sfiala.
Contribuitor si emitent al plachetei este asociatia cultural educationala ”Viitor trecutului nostru” pe care o reprezint si pe care
macar cu sufletul va invit sa o motivati si sa ii sustineti existenta.

În zona centrala este o analiză heraldică incepută, gândită, prezentată si analizată in urma cu 8 ani și abia acum cu finalitate de a fi
expusă.
Motivele principale sunt recognoscibile fiecaruia. Scutul, cartea si flamura. Sunt evocate subliminal notiunile de aparator, protector,
luptator slujitor al cetatii cunoasterii cartea sensul biblic al tuturor intelepciunilor. Flamura, esarfa, simbolizand stindardul contine textul
”1846, Colegiul National Gheorghe Rosca Codreanu”. Intreaga atentie este capatata de prezenta celor 4 chei pe suprafata de exprimare a scutului. Imaginatia oricarui privitor porneste imediat in cautarea unor raspunsuri a ceea ce ar putea metaforiza.
Evident este o provocare care poate fi cu izbandă facilă sau elaborată în funcție de interesul, pregatirea, experiența și competentele privitorului.
Simbolul cheii inseamna evident ”Solutia” pentru decatușare și eliberare de energii, cunostințe, emotii, creatie.
Actul psihopedagogic al scolii pregateste intr-un parcurs de 4 ani, fiecare cu identitatea lui, abvsolventi la unul din cele 4 profiluri dintre
care daruim tineri societatii. Iata solutia simplă de eliberare a misterului celor 4 chei.
Dorinta de investigatii in alte scenarii semnatice nu ar trebui sa ne părăseasca. Putem ajunge intr-o zonă filosofică, de luptă morala cu actuala stare a societatii. Scutul scolii ne oferă rezistentă la asaltul continuu asupra valorilor fundamentale.
Cele 4 virtuti fundamentale care ne straduim să le sadim în constiința tinerilor sunt
– Chibuinta . Virtute corespunzatoare partii rationale , analitice
– Vointa . Virtute corespunzatoare echilibrului sufletului si trupului
– Cugetarea. Virtute corespunzatoare celor launtrice a raposturilor
cu sine, cu semenii si cu societatea
– Dreptatea . Virtute corespunzatoare demnitatii invingatorului in
lupta cu sarcinile si vicisitudinile sortii.
Am putea contempla si cele 4 atribute ale experientei umane rezultantă a interconectarii nivelurilor
– Cognitiv
– Comportamental
– Afectiv
– Biologic
Formarea deprinderilor in cele 4 etape în care omul poate fi productiv societatii
– Adolescent
– Tanar
– Adult
– Varsnic
Cultul celor 4 etape ale invatarii, fara a neglija roluri si functii astfel incat să existe incredere, motivatie, satisfactie si victorie in actuala framantare paradigmatică din sistemul educational.
– Experimentarea

– Reflectarea
– Concluzionarea
– Aplicarea
Fara a parasi nici o clipa elitismul din testimonialul ”excelenta prin asumarea traditiei, a valorilor prezentului pentru a infrunta viitorul” Cele 4 chei salvatoare ale liderilor intotdeauna sunt
– Atitudinea
– Increderea
– Recunoasterea
– Pasiunea
Celor 4 chei le sunt atribuite multor alte semnificatii construite nu doar pe marturii a ceea ce facem ci mai cu seamă a cum facem și pentru
cine. Toate acestea pot face subiectul unei ample dezbateri si analize documentate mai mult decat enumerativ ceea ce isi propune acest
articol.
Colegiul National Gheorghe Rosca Codreanu ramane simbol în sufletul fiecarui barladean ca institutie detinatoare a cheilor celor 4 functii ale educatiei oricarui cetatean
– Social
– Cultural
– Economic
– Personal

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.